Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarki:

  1. Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał
    Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał wpadający do korpusu wydechowego lub ssącego są wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki należy sprawdzić drożność i czystość układów ssącego i wydechowego silnika.

    Nigdy nie próbuj prostować łopatek. Układ wirujący musi być wyważony dynamicznie!!!
  2. Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem
    Głębokie rysy na łożyskach spowodowane są przez zanieczyszczony olej. Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom, olej i filtry powinny być dobrej jakości i wymienione podczas każdej naprawy turbosprężarki. Ponadto olej i filtry wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

    Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:
    • zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju
    • zużycie silnika
    • niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju
    • złej jakości olej silnikowy
  3. Przerwy w dostarczaniu oleju
    Przerwy w dostarczaniu oleju powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk.

    Przyczyną może być:
    • wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem
    • wymiana oleju i filtra oleju
    • długi okres nie używania samochodu
    • nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
    • niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania
    • zanieczyszczenie oleju np. glycol, paliwo
  4. Niedobór ciśnienia oleju
    Znaczny niedobór ciśnienia oleju oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki pokazywane powyżej objawy przebarwienia. 
    Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju a przyczyną może być:
    • zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
    • niesprawna pompa olejowa
    • niski poziom oleju w misce olejowej
    • zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu
  5. Przegrzanie
    Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. 
    Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.

    Przyczyny:
    • zablokowany lub zużyty filtr powietrza
    • zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy
    • złej jakości olej silnikowy
    • zbyt rzadka wymiana oleju w silniku
    • przedmuchy powietrza i spalin
    • niesprawne wtryskiwacze
    • źle zamocowany korpus turbiny
    • niesprawny system smarowania i turbosprężarki
    • niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika)

 

 

 

Instrukcja montażu turbosprężarki

Być może Twój mechanik jest fachowcem… - Masz szczęście. Jeżeli nie jesteś tego pewien, upewnij się, że wie na co zwrócić uwagę przy montażu zakupionej, bądź regenerowanej turbosprężarki.

  1. Jeżeli są ślady oleju w części ssącej turbosprężarki, należy wyczyścić wszystkie przewody ssące, oraz chłodnicę powietrza. Należy sprawdzić mocowania całego układu dolotowego, gdyż nieszczelności, oraz zabrudzenia mogą spowodować ponowną awarię turbosprężarki.
    Częstą przyczyną awarii jest przejście filtra oleju w tzw. bypass. Filtr oleju posiadają zawór obejściowy, który chroni silnik przed sytuacją, w której brudny filtr oleju traci swoją drożność. Zawór ten (by nie zabić motoru) pozwala obejść filtrowanie i dostarczyć olej do silnika mimo zapchanego filtra. Praca brudnego filtra oleju w trybie obejścia (by-pass) prowadzi do przedostawania się zanieczyszczeń do obiegu oleju i w rezultacie do podawania zanieczyszczeń do łożyskowania turbosprężarki. Może to być przyczyną zatkania kanałów olejowych i uszkodzenia łożysk, oraz przegrzania Turbosprężarki! Należy zwrócić uwagę na linię doprowadzającą olej do turbosprężarki. Zdarza się, że jest ona wyposażona w filtr oleju. Należy go wymienić, lub dokładnie oczyścić.
  2. Kolejną częstą przyczyna awarii turbosprężarki jest złe działanie pompy oleju. (Niewłaściwe ciśnienie). zdarza się, że tzw. Smok, który zasysa olej z miski olejowej jest zanieczyszczony i utrudnia pracę układu smarowania! 

    Wymiana turbosprężarki na nową nie usuwając tej przyczyny skończy się ponowną awarią!. Kontrolka na tablicy rozdzielczej pokazuje tylko ciśnienie minimalne - nie pokazuje czy ciśnienie oleju jest właściwe przy 5000 obr/min. 

    Należy zwrócić szczególną uwagę na kolektor wydechowy - czy nie jest popękany, czy nie istnieje ryzyko oderwania się jego fragmentów, które mogły by spowodować zniszczenie turbosprężarki. 

    Koniecznie załóż nowe uszczelki przed turbosprężarką.

    NIE WOLNO STOSOWAĆ PAST, ORAZ SILIKONÓW USZCZELNIAJĄCYCH!!

    Jeżeli po stwardnieniu spowodowanym temperaturą wpadną w wirnik koła kompresji i go uszkodzą, lub silikon lub teflon uszczelniający dopływ oleju oderwie się i wpadnie do kanału olejowego i zatka dpoływ oleju do któregoś łożyska - czeka Cię kolejna droga naprawa!
  3. Należy sprawdzić poprawność działania pompy oleju (zmierzyć ciśnienie)
  4. Jeżeli samochód wyposażono w zawór EGR należy upewnić się, że działa on prawidłowo.
  5. Konieczna jest wymiana oleju w silniku, wraz z jego filtrem.
  6. Należy wymienić filtr powietrza oraz usunąć zanieczyszczenia z układu dolotowego.
  7. Należy wstrzyknąć około 3 cm3 czystego oleju silnikowego do środka korpusu turbosprężarki przez zasilający otwór olejowy. Podczas wstrzykiwania należy obracać wirnik w celu rozprowadzenia oleju wewnątrz turbiny.
  8. Zamontuj turbosprężarkę do silnika z wykorzystaniem nowych uszczelek (nie należy jeszcze dokręcać przewodu odprowadzającego olej turbosprężarki).
  9. Napełnij olejem obwód smarowania turbosprężarki, obracając rozrusznikiem wał korbowy silnika, przy odłączonym zasilaniu cewki zaworu odcinającego pompy wtryskowej. (W przypadku silników niskoprężnych odłącz zasilanie cewki zapłonowej). Przerwanie ww. czynności powinno nastąpić w momencie pojawienia się świeżego oleju w otworze odprowadzającym olej z korpusu turbosprężarki.
  10. Po wcześniejszym sprawdzeniu szczelności oraz drożności przewodu odprowadzającego olej połącz go z turbosprężarką.
  11. Po uruchomieniu silnika pozostaw go co najmniej 30 sekund na biegu jałowym w celu napełnienia przewodów olejowych turbosprężarki.

 

 

 

Najczęstsze przyczyny awarii przekładni kierowniczej:

-Najczęściej  problemy z maglownicami wynikają z wytarcia się elementów zębnika oraz współpracującej z nim zębatki na listwie. W takim przypadku objawem jest luz na kierownicy, szczególnie w okolicach jej środkowego położenia, mogą się też pojawiać stuki.

Przyczyną luzów bywają też wyrobione tuleje prowadzące listwę wewnątrz obudowy. Jednak nie wszystkie luzy powodują konieczność remontu przekładni - czasem wystarczy ją odpowiednio wyregulować.

Bardzo często zdarzają się problemy ze szczelnością przekładni. Wynikają z uszkodzenia uszczelniaczy lub też z korozji elementów przekładni.

 

 

 

Instrukcja montażu przekładni kierowniczej

  1. Uniemożliwić uruchomienie silnika, tak aby jednocześnie była możliwość kręcenia rozrusznikiem.
  2. Zamontować przekładnię kierowniczą.
  3. Usunąć płyn hydrauliczny, wyczyścić cały układ.
  4. Zaśłepić otwór powrotny płynu w zbiorniczku wyrównawczym.
  5. Końcówkę przewodu z wysokim ciśnieniem umieścić w pojemniku oraz uzupełnić płyn do maksymalnego dopuszczalnego poziomu.
  6. Kręcić rozrusznikiem oraz dolewać płynu, dopóki nie zacznie z pompy wypływać czysty płyn.
  7. Połączyć przewód wysokiego ciśnienia z przekładnią oraz uzupełnić płyn do maksymalnego dopuszczalnego poziomu.
  8. Podłączyć przewód powrotny z jednej strony do przekładni a z drugiej umieścić w pojemniku.
  9. Kręcić rozrusznikiem i jednocześnie obracać delikatnie kierownicą w obie strony, unikając skrajnych punktów. Na bieżąco uzupełniać poziom płynu do momentu pokazania się świeżego płynu w przewodzie powrotnym.
  10. Podłączyć przewód, uzupełnić poziom płynu oraz odpowietrzyć układ.
  11. Ustawić zbieżność kół.

Nasza firma zajmuje się świadczeniem różnego rodzaju usług naprawczych. Podstawą naszej działalności jest między innymi regeneracja turbosprężarek. Naprawimy urządzenia każdej marki, przeznaczone do samochodów ciężarowych, osobowych, a także maszyn rolniczych albo budowlanych. Działamy również jako serwis hydrantów, wykonując szczegółowe badania techniczne. Zapewniamy serwis gaśnic. Dokładnie sprawdzamy czy funkcjonują one prawidłowo, a także napełniamy. U nas mogą Państwo skorzystać także z naprawy przekładni kierowniczych oraz diagnostyki komputerowej. Zachęcamy do kontaktu.